Telefunken 166WK - servisné poznámky
1/2009 Viktor Cingel Tento luxusný superhet je tak veľký a tak zložitý, že pochybujem, že nájdete kus, v ktorom sa nejaký opravár alebo "renovátor" vŕtal. Preto pre tých, čo majú radi na verande alebo v podkroví kus nostalgie, radi lovia večer krátke vlny, tak si tento superhet zrenovujte a opravte. Je ich pomerne dosť, nie je to nejako výrazne vzácne rádio (na eBay som našiel ich predávať tak po 80-100 euro). Avšak jeho kvalita mechanického a elektrického prevedenia je veľmi vysoká, "mercedes" medzi rádiami, proste nemecká kvalita. Rádio je zaujímavé tým, že má 6 KV rozsahov a ladenie KV sa vykonáva pásmovým ladením pomocou KV cievky so zasúvacím jadrom. Podobný princíp bol použitý aj v Tesla rádiách. Detailný prehľad môžete nájsť v článku J.Pulcharta Cesta k Harmonii. Schéma je v Empfanger Schaltungen, Band. IX. Prikladám ju vo veľkom rozlíšení, lebo doporučujem si ju vytlačiť na 2 A4, lebo je veľmi veľká. Postup pri renovácií a oprave Ako som spomínal, nič na týchto rádiách, ktoré prešli mojimi rukami, nebolo poškodené, ani skorodované. Celá renovácia bola o dôkladnom vyčistení, najprv nasucho (vysávač, štetec) a potom vlhkou handričkou sa odstránili aj posledné zbytky prachu. Pri demontáži pozor, sú tam dve pasce: Najprv uvoľnite šroubičky držiace šasí odspodu, potom dva knoflíky na prednom paneli a bočný gombík na prepínači. Pred vysunutím šasí je treba v oblasti ladiaceho kondenzátora nájsť malé oceľové lanko, ktoré ide cez 3 kolieska dopredu za stupnicu. Je to lanko pohybujúce ručičkou pri prepínaní, je napružené špirálou. Toto lanko opatrne rozpojte a prilepte nejakkou páskou k plechu ku stupnici, aby neušlo dnu. Druhý koniec opatrne prevlečte cez kolieska a namotajte a prilepte si vľavo (pohľad zozadu) na bubon prepínača a fixujte opäť páskou. Potom šasí vysuňte asi 2-3 cm dozadu, nepôjde, lebo ešte odspodu musíte povoliť lanko fixované v pohyblivej ručičke ukazovateľa. Potom odletujete 4 prívody k reproduktoru a šasí sa dá vytiahnúť. Pri manipulácii so šasí dajte pozor pod prepínačom je desiatka ladiacich trimrov, aby ste s nimi nepohli. Elektrická oprava bola klasická. Najprv sa oživil zdroj a naformovali originálne kondenzátory. Kupodivu boli v poriadku, tak sa formovali 2-3 hodiny cez 10kOhm odpor na napätie zo zdroja, ktoré je naprázdno asi 430V. Avšak elektrolyt 1mikroF, upevnený nad šasí pri ladiacom kondenzátore sa nechal na svojom mieste, plus prívod sa odstrihol pod šasí a pod šasí sa priletoval malinký 1mikroF/450V elektrolyt. Dávam do pozornosti malý kondenzátor od antény pripojený na sieť (je vedľa poistky na trafe). Radšej ho kvôli bezpečnosti odpojte, tj aby sa nepoužívala sieť ako náhradná anténa. Potom musíte na zdierkach antény prepojiť malý medený pliešok podľa pokynov na zadnej stene, tj vodorovne.
V celom rádiou boli vymenené svitkové kondenzátory, za valcové, nastriekané na čierno, aby sa podobali na pôvodné typy. Odpory sú tzpu Siemens, červené, každý odpor prekontrolujte mechanicky (môžu mať uvoľnené čiapočky) a prípadne elektricky (Ohmetrom). V mojom prípade som menil tri odpory. Vymenené staré kondenzátory ako aj odpory dajte do malého sáčku a prišpendlite pre dokumentáciu do vnútra skrinky.
Lankový prevod na obsluhu pásmovej priepuste v mf transformátore
Dokumenty :: Poradenstvo, Dokumenty :: Servisné návody
Vytvorené: 10.1.2009
|