Vibrátory Philips 7866 a 7867 pre autorádiá - popis a oprava

12/2008 Viktor Cingel

V prijímačoch pre autá Philips 260B -265B a podobných (napr. 258B, ..., až 250B - viď Epfanger Schaltungen Band VI) sa na výrobu anódového napätia používa menič s vibrátorom, buď typ 7866 alebo 7867. Odmerané technické parametre sú ďalej v tabuľke

Vibrátor (Triller)
Typ 7867
Typ 7866
Akumulátorové napätie
12 V
6 V
Odpor prerušovacej cievky
35 Ohmov
12 Ohmov

Tieto vibrátory majú za úlohu prerušovať privádzané akumulátorové napätie na primárnej strane transformátora, striedavo pre jednu z dvoch sekcií primáru a zároveň prepínajú sekundárne napätie tak, aby sa odoberalo len vždy zo správnej indukovanej polarity, a tým nie je potrebné usmernenie. Základná schéma použitia je na obrázku 1. V neskorších prijímačoch sa prepínanie na sekundáre nepoužívalo, odľahčili sa tým kontakty na sekundárnej strane, a napätie usmerňovala duodióda.


Obrázok 1. Vibrátor v meniči (modrý obdĺžnik reprezentuje "obsah" vibrátora.

Zapojenie pätice ako aj fotografie vnútra a obalu sú na nasledujúcich obrázkoch.


Obrázok 2. Zapojenie pätice, pohľad zo spodu


Obrázok 3. Obal a vnútro vibrátora

Oprava
  1. Najprv premerajte odpor medzi stredným kolíkom a kostrou, mali by ste namerať vyššie uvedené hodnoty.
  2. Potom vyberte pomocou šroubováka pérovú podložku, ktorá uprevňuje pertinaxový krúžok pätice v spodnej časti kovového krytu.
  3. Jeden prívod vibrátora je priletovaný ku kostre, dole pri pätici - odletujte to, treba dobre nahriať spoj.
  4. Potom sa dá celá pertinaxová časť pätice s nožičkami a s vibrátorom vybrať von. Vo vnútri je pertinaxová kostrička upevnená plastickým tmelom, ten dajte preč.
  5. Štetcom a acetónom očistite zbytky lepkavého tmelu z prívodov a pertinaxu.
  6. Skontrolujte všetky prívody, mali by byť dobre priletované v kolíkoch, tečie nimi na primárnej strane niekoľko ampérov, tak sa môže stať že prívod je prepálený. Nahraďte ho mäkkým lankovým káblikom, o priemere asi 1mm.
  7. Potom prečistite 4 páry kontaktov. Pozor ale, nezohnite ich. Prečistil som ich šmirgľovým papierom o zrne 1000, jemne vsunutým medzi kontakty. Na záver som prečistil kontakty Kontoxom a vyfúkal.
  8. Niekedy je treba nastaviť kladivko, to sa robí na boku uvoľnením matice, pootočením kontaktu dnu alebo von, a potom sa matica opäť pritiahne.
  9. Po priložení napätia na kolík 7 a bočný vývod kostry, sa vibrátor pekne, jemne rozbzučí. Nemal by iskriť, odber pri 6V bol asi 0,15A.
  10. Montáž. Horná kovová časť je dnu v kryte uložená v plastickom tmely. Na vrch bzučiaku som dal trošku plastického tmelu, šedého (používa sa v stavebníctve), aby sa horná časť po zasunutí trochu plasticky prilepila do pôvodnej polohy vo vnútri. Potom som dal tento šedý tmel aj na okraj pertinaxu zvnútra, okolo prívodov a po zasunutí telieska dnu, sa tmel pridal tak aby sa spojil s plechovým krytom a vnútrom pertinaxu. Po zaschnutí je tento tmel stále jemne pružný.
  11. Na záver sa vráti na pôvodné miesto pérová podložka a prívod na kostru sa prispájkujte na pôvodné miesto. Zvyšky tmelu sa štetcom umyjú acetónom.

Na nasledujúcom obrázku pohľad na upevnenie vibrátora v bloku meniča. Strunka okolo pätice zaisťuje pevný spoj pre spojenie kostry vibrátora s kostrou prijímača. V prednej časti ešte chýbajú dve tlmivky pre filtrovanie porúch z elektrickej sústavy automobilu.




Náhrada vibrátoru
Na stránke http://www.cfp-radio.com/ je uvedený výborný návod ako nahradiť mechanický vibrátor elektronickým zapojením.
Tu sú základné údaje, ostatné nájdete na spomínanej stránke:


Dokumenty :: Ako ? ..., Dokumenty :: Philips - servis, Dokumenty :: Poradenstvo, Dokumenty :: Rádio-súčiastky, Dokumenty :: Servisné návody
Vytvorené: 27.12.2008